Nákupní proces
Nákup je jednou z nejdůležitějších operací a činností v podniku. Nákup představuje páteř celého prodeje, a to díky tomu že od nákupní ceny se vytváří i cena prodejní a zisk společnosti. Nákup lze také charakterizovat jako
„souhrn činností podniku, které se zabývají stanovením potřeb materiálových zdrojů na zabezpečení předmětu činností podniku“.
Samozřejmě že nákup dále obsahuje i dílčí činnosti spojené s logistikou, přípravou dokumentů, komunikace s úřady (clo, poplatky, odpady aj.).
Nákupní proces se skládá z těchto činností:
- Zjištění potřeb
- Přesná specifikace pro výrobce nebo dodavatele
- Komunikace s poptávajícím o jeho časových možnostech. Tak aby se určilo zda je to běžná objednávka, nebo náhlá a spěchá (např. ve výrobním podniku). Podle toho se následně určuje cena za dopravu.
- Vytvoření poptávky se všemi parametry (Název společnosti, splatnost, místo dodání, produkt, množství, kontakty apod.)
- Vyhledání dodavatele a zaslání poptávky
- Hodnocení dodavatele. Pro hodnocení dodavatele lze využít automatický hodnotící systém, nebo ručně na základně získaných informací a osobních jednání.
- Výběr dodavatele a nejvhodnější ceny
- Příprava logistiky a vyhledání vhodného dopravce
- Objednávka. Obvykle se již moc neliší oproti poptávce. Rozdíl je však v tom, že objednávka je již závazná a dodavatel na základě objednávky může začít vyrábět.
V nákupním procesu také hovoříme o nákupním procesu a v jednoduchosti jej lze interpretovat takto:
